در حال بارگیری ، لطفا کمی صبر کنید ....
بارگیری سریع

روز جهانی خیریه

در سال 2011 پیشنهادی از طرف دولت و پارلمان مجارستان خطاب به سازمان ملل شد مبنی بر حمایت عمومی از خیریه ها که در سراسر جهان در حال فعالیت هستند. در 17 سپتامبر 2012 در پاسخ به این پیشنهاد مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را با رای همه 44 عضو سازمان ملل  تصویب کرد مبنی بر این که 5 سپتامبر به عنوان روز جهانی خیریه اعلام شود.

44 کشور عضو که این مصوبه را تصویب کردند عبارتند از:

اسلوونی، تایلند، ترکیه، اوکراین، جمهوری کره، رومانی، ماداگاسکار، مالت، مونته نگرو، صربستان، سنگاپور، اسلواکی، پاکستان، لهستان، جمهوری قبرس، اردن، قزاقستان، قرقیزستان، لتونی، لبنان، لیتوانی، لوکزامبورگ، مقدونیه، اریتره، استونی، جورجیا، یونان، هند، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، آلبانی، آنگولا، استرالیا، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کامبوج، شیلی، کرواسی، جمهوری دومینیکن، گواتمالا، هندوراس، مجارستان.

در 5 سپتامبر2013 اولین بزرگداشت سازمان ملل در نیویورک در دفتر مرکزی سازمان ملل به عنوان روز جهانی خیریه برگزار شد.

در آن سال با برگزاری اولین روز جهانی خیریه در پایتخت مجارستان به مناسبت اولین روز بین المللی خیریه یک نمایشگاه عکس و یک کمک مالی برگزار شد. ریتز کارلتون دوحه و هلال احمر قطر با شعار”بازگشت زندگی خود را برگردانید” امور خیریه خود را به فرزندان سوری اختصاص دادند. در پایتخت مجارستان به وسیله داوطلبان مجارستان برنامه توزیع غذای رایگان اجرا شد و در هر ساعت 500 بشقاب غذای گرم و مطلوب گیاهی، ماست، شیرینی و میوه بین نیازمندان تقسیم شد.

در سال 2014 در روز جهانی خیریه در بوداپست از مجسمه مادر ترزا رونمایی شد. این تندیس هدیه ای از طرف سفیر جمهوری آلبانی به شهرداری بوداپست بود. در آن سال تعداد زیادی پتو، بین نیازمندان توزیع شد و فروشندگان صندوق فروش روز خود را در اختیار خیریه قرار دادند.

سازمان ملل متحد در سال 2015  برنامه ای در سازمان برنامه توسعه پایدار (SDG) را تصویب نمود به این عنوان که در سال 2030 بزرگترین چالش جهانی برای توسعه پایدار در جهان، ریشه کن کردن فقر و فقر شدید جهانی می باشد. در این دستور کار، توجه جهانیان بر نیازهای آسیب پذیرترین و فقیرترین افراد جلب شده است. توسعه پایدار 17 هدف را در دستور کار خود دارد که می توانند به 6 حوزه مهم تقسیم شود و آن 6 حوزه عبارتند از سیاره زمین، مردم، صلح، رفاه،مشارکت.

5 سپتامبر از طرف سازمان ملل متحد به نام روز جهانی خیریه اعلام شد تا نقش سازمان های خیریه و افراد خیر در کمک به مردم دردمند و نیازمند را مشخص کند.

سازمان ملل متحد و خیریه

سازمان ملل در سایه همبستگی جهانی قصد دارد نیازهای آسیب پذیرترین و فقیرترین افراد بشر را در سرتاسر جهان شناخته و با کمک نهادهای خصوصی آنها را برطرف نماید. فقر در سراسر جهان وجود دارد اعم از کشورهای پیشرفته صنعتی و یا کشورهای در حال توسعه. متاسفانه با فقدان امکانات آموزشی و فرهنگی به آسانی فقر فرهنگی در میان جوامع دیده می شود که می تواند فقر مادی در مناطق محروم را به وجود آورد.

جمع بندی

سازمان ملل متحد برای رسیدن به توسعه پایدار بر آن شده است که فقر را در تمامی اشکال آن ریشه کن کند زیرا فقر تهدیدی بسیار جدی برای توسعه پایدار است.

علت انتخاب سالگرد درگذشت “مادر ترزا” به عنوان روز جهانی

مادر ترزا در امور خیریه و کمک به همنوعان خود بسیار کوشا بود و به احترام اقدامات خیرخواهانه این بانوی خیر، این روز به عنوان روز جهانی خیریه ازطرف سازمان ملل متحد تعیین شد.

نقش اصلی در مورد روز جهانی خیریه برعهده کدام سازمان است؟

سازمان ملل متحد

آیا سازمان ملل متحد کشور خاصی را برای کمک های بشر دوستانه در نظر دارد؟

خیر. فقر در تمام کشورها اعم از صنعتی و توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه وجود دارد و سازمان ملل در برنامه های روز خیریه جهانی همه کشورها را در نظر دارد.

آیا سازمان ملل مسائل خیرخواهانه را به تنهایی برعهده دارد؟

خیر. سازمان ملل در روز خیریه جهانی در سایه همبستگی جهانی و موسسات خیریه خصوصی عهده دار این وظیفه خیرخواهانه می باشد.

اشتراک گذاری این مطلب :